Elke maandag discussiëren we over manga of Japanse muziek. Elke vrijdag bespreken we Japanse video's of Japanse videospellen. De woensdag staat in het teken van het in het zonnetje zetten van een otaku: stafleden van onze stichting, Tsunacon bezoekers en andere liefhebbers van de Japanse cultuur.

Dit blog is, naast een plek waar de stafleden van de Tsunacon hun Japanse ervaringen kwijt kunnen, ook nog eens het centrale punt voor de #Tsunaweek. In de reacties kan iedereen zijn antwoorden en meningen gegeven op de gestelde vragen en discussiepunten. Omdat de berichten ook worden vermeld op onze Twitter, kan er ook worden gereageerd via Twitter... mits de hashtag #Tsunaweek terug te vinden is in de tweet! Aan het einde van een dag kijken wij naar de antwoorden en plaatsen wij de door jullie gegeven antwoorden, eventueel voorzien van ons commentaar.

maandag 29 november 2010

#muziekmaandag: Hatsune Miku gaat de Wereld over


Het is bijna officieel: Crypton Future Media gaat een Engelse Hatsune Miku voicebank maken, wat het mogelijk maakt voor Miku om ook in het Engels te gaan zingen. Als een fan van de Japanse Miku heb ik gemengde gevoelens tot Crypton's poging om haar populair te maken in de westerse wereld. Echter, waar ik het meest bang voor ben, is dat de aandacht buiten het otaku-wereldje de Miku Magie aan gaat tasten: het gevoel dat je hebt als fan dat je iets leuk vind wat nog niet aangetast is door de westerse beschaving.
Één van de belangrijkste redenen dat ik heel graag naar Miku luister, is doordat de Japanse sfeer zo goed in de liedjes terugkomt: de Japanse leefwijze, de Japanse taal (wat al magisch op zich is), de Japanse tradities, de Japanse overtuigingen en noem zo maar op. Het spreekt voor zich dat eenmaal de westerse beschaving Miku om zijn handen krijgt, de westerse samenleving veel meer terug te zien zal zijn rondom Miku: de samenleving waar ik - vanuit rationeel perspectief - niet zo dol op ben.
Een andere reden dat ik van Miku houd is doordat ze in genres zoals J-pop en J-trance wordt gebruikt. Zelfs de liedjes die Miku covert zijn van deze genres of komen uit de Japanse popscene. J-pop en Hatsune Miku gaan nou eenmaal samen. Echter, wanneer Miku mainstream raakt in Amerika, gaat ze ook gebruikt worden in liedjes van westerse genres. Zie je het al voor je? Een rappende Miku of een screamo Miku? Nog erger, eenmaal de Engelse Miku er is, is het afwachten tot ze populaire zangers gaat coveren zoals Britney Spears of Lady Gaga... en eerlijk is eerlijk, wie wacht er nou op meer van dit?
Tot slot ben ik fan van Miku vanwege haar Japanse persoonlijkheid die ze heeft gekregen voor haar Japanse release. Op dit moment kunnen de mensen in deze markt van haar persoonlijkheid genieten of, als ze minder van Miku houden, negeren. Ik betwijfel dat er zo goed met haar om zal worden gegaan eenmaal ze in de westerse wereld bekend raakt. Mocht dat niet het geval zijn, en dat is wat ik vermoed, resulteert dit in - dankzij de verwende natuur van de westerse mensen - twee fronten: de fans en de haters. In de westerse beschaving gaat dit echt nooit goed. Zelfs al ben ik meer een achtergrond Miku fan, ik heb geen zin om geconfronteerd te worden met Justin Bieber in de Youtube comments bij elk Miku liedje noch dat Miku een taboe wordt om over te praten als je toevallig met een gezelschap bent omdat je dan kan verwachten dat je wordt uitgelachen door een hater. Nee, alsjeblieft zeg. Wat vinden jullie?

1 opmerking: