Elke maandag discussiëren we over manga of Japanse muziek. Elke vrijdag bespreken we Japanse video's of Japanse videospellen. De woensdag staat in het teken van het in het zonnetje zetten van een otaku: stafleden van onze stichting, Tsunacon bezoekers en andere liefhebbers van de Japanse cultuur.

Dit blog is, naast een plek waar de stafleden van de Tsunacon hun Japanse ervaringen kwijt kunnen, ook nog eens het centrale punt voor de #Tsunaweek. In de reacties kan iedereen zijn antwoorden en meningen gegeven op de gestelde vragen en discussiepunten. Omdat de berichten ook worden vermeld op onze Twitter, kan er ook worden gereageerd via Twitter... mits de hashtag #Tsunaweek terug te vinden is in de tweet! Aan het einde van een dag kijken wij naar de antwoorden en plaatsen wij de door jullie gegeven antwoorden, eventueel voorzien van ons commentaar.

woensdag 1 september 2010

#weaboowoensdag 01-09-'10: Ferenz

Hersteld van de Abunai, heb ik vandaag op #weaboowoensdag kunnen praten met Ferenz Groeneveld, naast otaku ook nog eens staflid cosplay bij stichting Tsunacon.

Hoi Ferenz. Hoe was jouw weekend?
Ferenz: Hey! Mijn weekend was top: na zaterdag op Abunai! te zijn geweest en ik op zondag als pers bij Pokémon Day 2010 mocht zijn, kan ik wel stellen dat ik me prima vermaakt heb dit weekend.
Ben trouwens ook weer blut dankzij alle merchandise die ik gekocht heb: een Hatsune Miku pluche, .hack//XXXX deel 1, .hack//Link manga deel 1 en de september uitgave van het Megami Magazine, omdat daar de OVA van Black Rock Shooter bij zat.

Ferenz' Abunai! 2010 loot.

Oh dus jij was een van die stafleden die namens ons naar Pokémon Day 2010 is geweest...

Krijgen we hier binnenkort meer van te horen?
Ferenz: Ja, ik ben naar Pokémon Day 2010 geweest. Ik heb veel gefilmd en foto's gemaakt voor het videoverslag wat deze week online komt op Tsukai, maar buiten dat eigenlijk niet heel veel sinds het rot weer was.

We kunnen niet wachten op de verslagen! Nou ja, ik althans niet.

Waar houd jij nou van in de wereld van het otaku zijn?
Ferenz: Ik houd van alles eigenlijk... zo ben ik grote fan van cosplay, maar houd ik ook van Japanse RPG's en natuurlijk manga en anime.

Betekent dit dat je van elke anime houdt?
Ferenz: Nou... ik hou niet van elke anime hoor, zo vind ik series als Bleach en Naruto helemaal niks... maar vind ik series zoals Working! en Negima wel weer gaaf =). Ook ben ik grote fan van de .hack// series omdat ik zelf altijd gewild heb om een spel te spelen met VR goggles en om een beetje de held uit te hangen. Voor een goede anime-serie hoeft er wat mij betreft niet per se een goed verhaal in te zitten, series met weinig verhaal maar veel humor zijn altijd welkom!

En buiten het dit wereldje, wat gebeurt er daar?
Ferenz: Weinig. Buiten het otaku-wereldje ben ik Ferenz, de leerling-kok, en werk ik bijna elke dag van 12 tot 11. In het weekend wil ik nog weleens uitgaan om de week erna weer fris te beginnen... nou ja, fris niet echt, meestal toch met een gigantische kater, haha.

Op zaterdag zat je op de Abunai! aan de Tsuna-stand klaar met je Pokéwalker om te connecten met mensen... daarnaast was je ook nog eens naar Pokémon Day 2010 gegaan...

Aan de Tsunacon-stand op Abunai!. Links zit Ferenz en rechts zit Pascal.

Wat heb jij met Pokémon?
Ferenz: Vrij weinig om eerlijk te zijn: ik speel de Pokémon spellen sinds de release van Pokémon Blue, maar het kaartspel en de rest eromheen interesseert me nauwelijks. Pokémon Day 2010 was voor mij dan ook puur Pokémon verzamelen voor Heart Gold en presentjes ontvangen via de pokéwalker.

Pokémon Blue zei je? Dat was ook mijn eerste Pokémon spel! Oh ik heb dat spel echt heel veel gespeeld...

Hoe voelde het bij jou om de laatste champion te verslaan in Pokémon Blue?
Ferenz: Geweldig! Ik dacht dat ik toen eindelijk de Pokémon-meester was, maar dat bleek toch niet zo te zijn haha. Toen ik de Champ versloeg, stond me pokédex op ongeveer 50 Pokémon, dus had ik nog een lange weg te gaan. Uiteindelijk heb ik ik alle 151 Pokémon weten te vangen, dus ook Mew, wel via een glitch. Nu zullen de lezers wel denken van "Cheater!", maar in 1996 had je geen Pokémon events in Nederland, dus was dat de enige manier.

Jij denkt dat de lezers dat cheaten vinden: een Pokémon glitchen die je anders niet zou kunnen hebben? Dat is niets vergeleken met wat ik (en met mij vele anderen) heb gedaan... je kent het wel, iets met missingno's en klonen en zo...

Maar goed, ondertussen zijn we veel generaties verder...

Hoeveel uur aan Pokémon-spelletjes heb jij inmiddels al besteed?
Ferenz: Ik schat zo'n 500 uur... maar als ik alles langs ga kom ik aardig in de buurt:
Blue
- 100 uur, Gold - 74 uur, Sapphire - 124 uur, Diamond - 112 uur en Heart Gold - 94 uur. Totaal dus 504 uur.

In Heart Gold, wat is de party van 6 Pokémon waar jij het meest mee werkt?
Ferenz: een level 100 Blaziken, een level 87 Gallade, een level 82 Meganium, een level 52 Scizor, een level 100 Gengar en een level 85 Gardevoir.

Zijn er nog andere spelletjes die jij veel speelt? Waarom?
Ferenz: Genoeg! Zo speel ik bijna elk Final Fantasy-spel omdat de verhalen van die serie me gewoon keer op keer raken, op die van FF8 na dan, die is gewoon lame... haha. Dat zullen de meesten wel zeggen, lijkt me. Zelf vind ik deeltje 7 het beste! Waarom? Omdat de wereld in dat spel het meest lijkt op onze eigen wereld (zonder de magie en andere dingen), waarin veel bedrijven het weinig kan schelen wat er met de wereld gebeurt.
Tevens vind ik de Metal Gear Solid-spellen erg tof omdat het verhaal erg veel diepgang heeft en veel verwijzingen bevat naar onze geschiedenis.

Final Fantasy VII gameplay.

Wat was nou een dag uit je leven die je nooit zult vergeten?
Ferenz: De dag dat ik nog slank was. Nu ik al vijf jaar bezig ben als kok, ben ik wat kilo's aangekomen. Maja op zich is dat niet erg, maar om elke dag "hey dikke!" of "ey Ferenz, wanneer ga je eens sporten?" aan te horen, dát begint langzaam wel erg vervelend te worden. Mensen denken er niet bij na dat ik al rot tijden heb qua werk en dus dat sporten er vaak gewoon niet in zit. Wel fiets ik gewoon elke dag fiets naar werk en zo :)

Denk jij veel na over de toekomst?
Ferenz: Nee eigenlijk helemaal niet, ik leef in het moment en zie wel wat er op m'n pad komt.

Op het moment ben je staflid cosplay bij de Tsunacon...

Hoe is het om bij een bloeiende organisatie zoals de Tsunacon te werken?
Ferenz: Geweldig! 'k Heb veel nieuwe mensen leren kennen en zit eindelijk bij een organisatie die weet wat ze willen en waar ieder staflid ook echt een taak heeft! Ik ben er zelf net bijgekomen dus zal het nog eventjes stroef gaan, maar ik zal mijn best doen om mee te helpen aan één van de grootse conventies van Nederland!

Welke concrete dingen regel jij nou allemaal voor Tsunacon 2011 als staflid cosplay?
Ferenz: Ik help Yanick (manager activiteiten) bij het plannen van een goede cosplay compo en ben zelf bezig met een mystery event op de con zelf. Tevens behandel ik vragen van bezoekers met betrekking tot het cosplayen.

Ga je zelf in cosplay naar Tsunacon 2011?
Ferenz: Ja of nee. Ja als mijn cosplay op tijd af is en nee als dat niet het geval is. Voor de rest vertel ik niets over mijn cosplay, ik vind het persoonlijk leuker als een cosplay verrassing blijft.

Dank je wel voor het interview Ferenz. We zijn benieuwd naar dat geheime evenement van je...

Volgende week in #weaboowoensdag spreek ik weer met iemand anders. Tevens excuseer ik mij voor het niets plaatsen op de blog op #videovrijdag en #muziekmaandag, ook voor mij was de Abunai! dit jaar super vermoeiend, maar oh-zo-gezellig. Misschien schrijf ik daar ook nog wel een stukje over in een later artikel. Tot #videospelvrijdag en tot de verslagen van Pokémon Day 2010!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten